<< - cuprins jurnal - >>

Vechea cabană a ars, la fel ca multe altele. Chiar dacă nu mă leagă de ea firele nevăzute ale amintirilor, cunoscând truda cu care se construiește orice adăpost alpin, sfârșitul ei dureros e compensat doar de acest refugiu. De ce oare pe vremuri se puteau construi adevărate cabane iar azi doar refugii?

Îmi arunc rucsacul din spinare pentru un scurt popas și dornic de vorbă, lângă mine apare cabanierul. Este un tânăr de jos, din sat, care mă lămurește că cele 3 ½ ore de pe indicatorul din gară se fac pe muchie, nu pe vale.

-Pe muchie e mult mai scurt. Eu am făcut o dată acest drum în mai puțin de o oră. Dacă nu e nimeni la refugiu, o dată pe săptămână cobor în sat și numa` ce mă sună Salvamontul din Sibiu, că unde sunt, că sus e plin de lume și refugiul e închis. Am luat-o la goană pe muchie și în răstimpuri, când mă opream să-mi trag sufletul, cădeam în genunchi de efort. Când am ajuns, nici țipenie de om. Pe cărarea spre creastă am găsit niște sticle goale: or fi fost 2-3 bețivi și asta însemna pentru Salvamont „plin de lume”. Am vrut să le dau alarma cum că sunt niște turiști pierduți pe creastă, să vadă și domnii de la oraș cum e să fugi degeaba pe munte, dar așa ceva nu se face ...

Îl las cu problemele lui și reiau drumul spre creastă. Pădurea rămâne dedesubt și cărarea se încolăcește printre tufe firave de ienupăr, în urcuș susținut. După 20 de minute fac popas. Am nevoie de energie așa că prânzesc în cărare apoi, cu forțe proaspete atac mai departe panta și ies pe muchie la monumentul de piatră al salvamontistului Robert Ungurean, surprins de o avalanșă acum 30 de ani. De aici se vede ca-n palmă prelunga pantă spre șaua Surului și vârful Suru, aproape obez, pe lângă care celelalte muchii sunt adevărate manechine. Cu gândul la facila potecă de creastă atac acest ultim pasaj și cu greu, la 15:30 ajung la indicatorul din șa.

Vârful Suru

Chiar dacă bagajul a fost mic, am ieșit în creastă prea târziu pentru a forța până în Călțun și vrând, nevrând mă împac cu ideea de a înopta la Scara. Cunosc foarte bine traseul: până acolo mai trebuie doar să mă las în căldarea Avrigului, apoi să sui înapoi în creastă pe Vf. Scara la poalele căruia e construit refugiul omonim. Nu mai am nici un motiv să mă grăbesc așa că lungesc popasul, savurând peisajul.

În urma frontului de ploaie au rămas crâmpeie de nori ce vârstează trupul muntelui cu umbre mișcătoare. Tranziția norilor prin căldări, cu escaladarea crestei, e un veritabil spectacol de cabaret alpin, la care asist așezat comod pe covorul de iarbă grasă. În acest decor, un măr și o curmală ține loc de cea mai grozavă prăjitură și mă răsfăț fără rezerve.

Îmi trebuiesc minute bune pentru a mă smulge acestui spectacol comparabil cu cântecul sirenelor și abia pe la ora 16 mă înscriu în uriașul arc de cerc ce mă conduce pe curbă de nivel pe umărul Budislavului unde, un nou cabaret cu uite Vf. Ciortea, nu e Vf. Ciortea mă țintuiește din nou cu aparatul foto la ochi. Minutele trec și dacă n-ar trebui să ajung totuși la refugiu, poate că aș fi în stare să rămân aici până la lăsarea întunericului sau ... până la umplerea cardului. Destul. Îi dau zor din nou pe curba de nivel ce mă scoate în Portița Avrigului de unde am iarăși o privire frumoasă cu lacul cuibărit în căușul căldării. Coborârea intră în partea umbrită așa că îmbrac polarul și alunecând pe panta plină de pietricele instabile îi dau zor la vale.

Pe malul lacului o echipă de cehi își instalează corturile. Chiar dacă e august, muntele e aproape pustiu. Mă aprovizionez cu apă, fac încă o serie de fotografii și încep urcușul spre santinela Gârbovei. Rememorez drumul cu cărarea suspendată din cauza alunecărilor de teren și ieșirea abruptă în șa: de câte ori am făcut oare traseul ăsta? Departe de a mă plictisi, fiecare trecere mă leagă parcă și mai mult de aceste locuri.

Urcușul spre Scara nu mă atrage. Se pare că m-a ajuns oboseala din urmă, așa că mă bucur să aud telefonul mobil țingălind, cu atât mai mult cu cât mă caută Florin, prietenul cu care am bătut munții mulți ani la rând. În puritatea muntelui, sunetul telefonului poate să pară o blasfemie dar pe mine mă bucură și parcă îmi scurtează efortul spre vârf, din păcate semnalul dispare la mijlocul frazei aducându-mă înapoi în plafonul de nori. Odată cu ieșirea din căldarea Avrigului, Făgărașul își arată pe față caracterul alpin. S-a făcut frig și-mi simt transpirația pe spate ca o bucată rece de gheață.

În scurt timp începe coborârea. În șa dau peste 2 corturi ale unor cehi iar mai jos mai găsesc două, însă cei ce le-au întins s-au băgat în refugiu la povești. Încerc să nu le stric cheful însă, după ce-mi schimb tricoul ud am nevoie de colțișorul meu în care să-mi întind masa căci foamea îmi dă ghes. Între două dumicaturi fac conversație apoi cehii pleacă la corturile lor. Încep să-mi revin. Odată cu tricoul uscat a dispărut senzația de rece iar mâncarea pe care o înfulec cu poftă îmi reface puterile. Mă bag în sacul de dormit urmărind prin ușa deschisă spectacolul de culoare de pe panta muntelui, apoi ies pentru ultimele fotografii ale zilei.

Înainte să adorm apar doi nemți pe care îi invit înăuntru. Au urcat în două zile dinspre Avrig și după ce le povestesc despre Custură (heavy but not dangerous), mă gândesc că poate mâine voi avea tovarăși de drum. Telefonul piuie a acumulator descărcat ceea ce mă pune pe gânduri. N-am semnal ca să sun acasă și până mâine dimineață acumulatorul va sucomba, ceea ce înseamnă că pentru cei de jos voi dispare misterios. Trag fermoarul sacului de dormit și las toate grijile pentru ziua ce va să vină.