<< - index - >>

 

Old Goa - Bijapur

   

Dimineața, în fața hotelului

Am fi preferat să facem călătoria asta cu un autocar de noapte al unei agenții de turism dar ne-a venit ideea prea târziu, când deja eram instalați la hotel. Dimineața am luat un mic dejun copios, ne-am pus câteva bucăți de aloo parantha (un fel de plăcintă cu cartofi) cu noi și am plecat cu primul autobus la Panaji (actuala capitală), în căutarea unei legături spre Bijapur.
 
 
Mic dejun
 
Pentru autobusele locale, Bijapurul este prea îndepărtat. La ora 9 ne suim în mașina de Belgaum ce nu e nici la jumătatea drumului dar până la care autobusul va face 4-5 ore. De ce? Pentru că Bijapurul e sus, cocoțat la 1000 de metri pe întinderea podișului Deccan și deci, avem de urcat, nu glumă. Prețul călătoriei? 100 de rupii de om (6 lei). Îi dau omului cu biletele o bancnotă de 1000 de rupii, îmi dă biletele de 200 și pleacă. Îl las să plece fiindcă știu că-mi voi primi rupiile până la ultima. După șase ani suntem din nou în India, însă într-o altă Indie, în care unele lucruri se potrivesc, altele nu. Oamenii, mai ales oamenii sudului sunt altfel. Dacă în nord păcăleala și bacșișul erau sport național, aici, în sud, ele sunt o raritate. O singură dată, parcă într-un restaurant nu am primit înapoi două rupii, și acelea memorabile prin singularitate. Apoi tocmeala. Suntem contrariați că nimeni nu trage de noi, că nu suntem hărțuiți. Departe de negocierile interminabile cu plecări și reveniri, aici de cele mai multe ori se vinde pe principiul "vrei? Bine. Nu vrei? Bine". Și ceea ce le întrece pe toate, incredibil și inimaginabil, pentru orice primești chitanță, bon sau bilet! De unde această disciplină fiscală în mijlocul delăsării și a dezordinii indiene? Cred că vom duce acasă multe enigme.
După o jumătate de oră autobusul intră în autogara din Mapuca unde vânzătorul de bilete coboară, schimbă mia de rupii și vine să îmi dea restul. 
 
 
Bordul autobuselor indiene, un magic mix religios
 
 
Interior
 
 
Călători
 
 
Autobusul pleacă mai departe. Suntem singurii călători albi. Drumul începe să urce și după o oră satele dispar și străbatem niște munți în aparență nelocuiți. Acolo unde pădurea ne lasă să privim în vale, vedem sub noi, mult sub noi, un lac de acumulare. Mașinile mici sunt foarte rare pe drumurile rurale ce sunt circulate preponderent de camioane încărcate până la refuz și de autobuse. Pe drumul acesta întortocheat nu circulă aproape nimeni. După încă o oră autobusul trage într-o parcare din pământ roșu al cărui praf colorează frunzele copacilor de pe marginea drumului. Suntem la un popas rutier frecventat de cursele regulate. În timp ce călătorii se împrăștie pe cărările ce pornesc din parcare, în căutarea tufei preferate, intru să inspectez încăperea fără ferestre, cu pretenții de restaurant. Îmi trebuie o vreme să-mi acomodez vederea cu semiobscuritatea. La câteva mese se consumă deja iar alți clienți stau la coadă în fața deschizaturii dintr-un perete, prin care se vede o altă încăpere la fel de întunecoasă, în plus înecată de fumul produs de un foc ce agonizează în vatra amenajată direct pe podeaua de pământ. Tot autobusul, fără excepție, trece prin "restaurant", chiar dacă nu toți ajung să consume ceva. După 20 de minute din sens opus un alt autobus intră în parcare și al nostru îi face loc. Mai urcăm un pic, după care pădurile dispar odată cu hăurile: suntem pe platoul Deccan. Cu toate că e ora prânzului, aerul s-a mai răcorit ca efect al altitudinii. Înafară de temperatură însă, nimic nu trădează altitudinea. Terenul e plat ca în câmpie, apar timid loturile cultivate și odată cu ele localitățile. După patru ore și jumătate de la plecarea din Panaji intrăm în Belgaum. Orașul e sănătos și își arată importanța de la distanță, mărind treptat traficul până la sufocare. Opriri, claxoane, treceri peste hopuri... Ce bine era prin munți!
 
 
Popas în munți
 
 
Han rutier
 
 
În autogară găsim cu ușurință legătura spre Bijapur. Ca peste tot în India, pe rutele principale autobusele pleacă unul după altul cu o cadență inimaginabilă așa că nu stai prin autogări în așteptarea legăturii... dar cam atât. Din Belgaum până în Bijapur sunt 210km în plină câmpie, pe care autobusul îi face în cinci ore. Nu-mi imaginez cum poate să tragă atâta de timp dar n-am altceva de făcut decăt să fiu spectator la această scamatorie. În primul rând, pe suprafața netedă a podișului unde se poate practica agricultura în condiții excepționale, satele sunt mari, bine constituite și mai ales intens populate, astfel că absolut fiecare localitate dispune de autogara proprie în care autobusul intră legănându-se din toate suspensiile și claxonând țanțoș ca o găină care tocmai a ouat o mărgică. Motorul este oprit, ușa se deschide larg, oamenii coboară și urcă alții în locul lor iar printre ei ne asaltează comercianți cu ziare și snacksuri. Câte un puști se așează vis-vis de noi și se holbează la maimuța albă (iar suntem singurii... neindieni din autobus) cu o expresie de uimire nemărginită, minute în șir, fără ca măcar să clipească. În tot acest timp autobusul pleacă mai departe, ieșind din sat printre vaste culturi de porumb, orez și trestie de zahăr. Se pare că e sezonul de recoltare a trestiei. Acolo unde culturile nu sunt încă recoltate, spicul alb, aureolat de contralumina soarelui ce se lasă spre orizont îmi stârnește poftele de fotograf dar cele mai multe culturi sunt decimate și încărcate în tractoare cu remorci încărcate în stil indian, adică supraîncărcate, circulând pe șosea ca niște zgârie nori ambulanți. Printre aceste tractoare traficul de autobuse, mașini mici dar mai ales ricșe și motociclete se desfășoară ca o cursă cu obstacole, într-un vacarm de clacxoane urlând în toate gamele, cu treceri pe contrasens negociate cu faza lungă și de cele mai multe ori cu blocaje ori cu lungi pasaje parcurse în spatele adevăratelor ziduri de trestie. Apoi vine ora apusului când căldura scade și oamenii ies să-și rezolve problemele pe răcoare. Străzile satelor sunt populate la cota de inundație și autobusul navighează câte o stradă întreagă la pas, claxonând continuu. Într-o autogară, pe un perete de zeci de metri se înșiră unul lângă altul posterele uriașe cu scene din producțiile Bollywoodiene, cu actori cu ten alb angajați în lupte sângeroase dar mai ales în iubiri sângeroase, iar pe acest fundal idealizat se proiectează filmul vieții reale: oameni în șlapi cu copii în brațe, femei în sariuri colorate purtând câte un sac încărcat, pe cap, tineri butonând telefoane mobile, ambulanți vânzând orice, toți tuciurii, visând la cremele care albesc tenul din reclamele cu cosmeticale.
 
 
Alt autobus
 
 
 
Oameni într-o autogară
 
 
 
 
Se face seară. Mă dau bătut. Trebuie să recunosc că orele au trecut și Bijapurul nu pare să se fi apropiat nici măcar cu un kilometru. Ba, parcă o schimbare se prefigurează. Din ce în ce agricultura pare lăsată la o parte în detrimentul ocupațiilor meșteșugărești. La marginea drumului sunt tot mai dese fabricile de cărămidă. Ziua s-a sfârșit. Peste tot în lume mașinile circulă cu lumina stinsă, doar în India se aprind becurile în autobus. Lumea socializează. Fiecare povestește ceva și în ciripiturile vesele sau guturale mașina înghite kilometri spre un ipotetic Bijapur despre care încep să mă îndoiesc că există cu adevărat. Ne întoarcem la film. Cineva spunea că dacă viața ar avea muzică în fundal, s-ar transforma în film. În filmul nostru, muzica indiană e asigurată de un telefon mobil. Interminabil acest drum. Îmi vine și mie să strig: "opriți Pământul, vreau să cobor!". 
Străzile Bijapurului sunt proaste. Legănându-se ca o gondolă, autobusul înghite praf prin toate geamurile și prin toate crăpăturile. Ne uităm cu ochii cât cepele după vreun hotel dar nu zărim decât dărăpănături și gunoaie. O asigur pe Cosmina că Bijapurul e totuși oraș.
-Si încă nu orice oraș, ci chiar capitala sultanatelor!
-Mulțam fain, acum 1000 de ani.
Coborâm în autogară fără să ne putem decide încotro să o luăm. Trecem cu greu strada invadată de ricșe și vedem drept în fața noastră un hotel promițător: Lalit Mahal. Găsim o cameră liberă și ne instalăm. Ce zi!
 

                                                                                                Dorin Chiș - Oradea - iulie 2013 

 

                           << - index - >>