Pagina Dolomiți - pagina JURNALE

Ziua 1 Ziua 2 Ziua 3 Ziua 4 Ziua 5 Ziua 6 Ziua 7 Ziua 8 Ziua 9 Ziua 10
pe drum Cortina d`Ampezzo Cristallo Cristallo Cinque Torri Averau Tre Cime di Lavaredo Sorapiss Venetia Venetia

Înapoi - mai departe >>

Suntem într-o șa la 3000 m altitudine și avem în dreapta ferrata Marino Bianchi ce urcă pe vărful Cristallo iar în stânga ferrata Ivano Dibona ce parcurge creasta și coboară la capătul ei în traseul 203. Scot din rucsac echipamentul nostru minimal și după un scurt instructaj celor mai puțin obișnuiți cu „fiarele” traversăm terasa refugiului și intrăm în ferrata Marino Bianchi. Traseul nu ridică nici-o dificultate și doar pe alocuri are porțiuni expuse însă faptul că există acolo un cablu de care să te asiguri și mai ales faptul că toată lumea o face cu o precauție extremă, ne face să exagerăm și noi. Străbatem un traseu ce urcă și coboară o muchie zimțată cam ca „La trei pași de moarte” din Făgărașul autohton, mai ajungem din urmă câte-un grup ce se mișcă anevoie și care cu greu se lasă depășit. Chestia asta are un singur avantaj: avem timp să privim vărfurile garnisite cu nori și să ne fotografiem reciproc. Dintre toți colegii de ferrata observ că suntem singurii fără cască sau cu improvizații, ceea ce nu ne împiedică însă să ne mișcăm dezinvolt. La ora 12:30 atingem vârful Cristallo, 3216m. Poposim lângă micuța cruce pentru a ronțăii niște miez de nucă cu biscuiți, hrănim niște ciori cerșetoare ce se lingușesc pe lângă turiști și după pozele de rigoare o luăm înapoi spre refugiu pe varianta de coborâre.

Poposim de prânz la refugiul Lorenzi de unde îmi cumpăr un „Dolomiti Passaporto” în care pun prima ștampilă. Aici ne vom despărți: Sanda cu Cipri vor coborâ cu „tomberonul” iar restul vom intra pe Ivano Dibona cu intenția de a parcurge toată creasta și a coborâ la capătul traseului în marcajul 203 ce ne va scoate după câțiva km la șoseaua asfaltată, mai mult ca sigur după ce ultimul Dolomiti Bus al zilei va fi trecut. Va fi mult de mers dar nu ne facem prea multe gânduri și o luăm în sus pe scările metalice cu care începe ferrata Dibona. Câteva grote antropice străjuiesc capătul unei punți suspendate ce face legătura între doi pereți ce se întâlnesc într-un V adânc. Fetele noastre care au făcut grădinița cunosc cântecul cu elefanții care se legănau de mama focului pe o pânză de paiangen sfârșind prin a da cu curu de planetă și nu sunt prea încântate de construcția vedetă pe toate siteurile cu Dolomiți, însă teama se dovedește nefondată: mulțimea de ancoraje o țin aproape nemișcată.

-Voi știți de ce se cheamă ferrata asta Dibona? Ne întreabă Cosmina. Pentru că e o ferrată bună, ușoară!

Continuăm pe niște scări verticale ce ne scot pe o creastă jalonată de ministâlpi metalici ce susțin cablul de asigurare inutil pe această porțiune, apoi coborâm destul de pronunțat într-o șa în adâncul căreia se zăresc ruinele obișnuitelor adăposturi militare. Nu e prea mult de văzut la ele așa că trecem în viteză și ieșim pe vărf unde facem un scurt popas.

Câteva „ambuteiaje” pe ferrata ne-au întârziat îngrijorător așa că convoc un nou consiliu de război. E puțin probabil să mai ajungem în grabă pe aici și dorința de a face traseul până la capăt e firească, dar mai e mult și cu siguranță vom ajunge la corturi în puterea nopții, cu șanse de a compromite traseul din următoarea zi. Câteodat㠄mai binele” este dușmanul „binelui” și cu toate că nu a fost ușor, în cele din urmă am luat decizia de a abandona planul inițial și a ne întoarce. Habar n-aveam atunci că a fost decizia corectă!!! De la refugiul Lorenzi am luat „tomberonul”, apoi, pentru a cruța finanțele am luat-o pe jos spre Rio Gere pe sub cablul telescaunului. Deodată cerul s-a făcut negru și în scurt timp a început o ploaie rece printre picăturile căreia am iuțit pasul spre șosea. Goretexurile și pelerinele au făcut față pe distanța nu foarte mare și la ora 17:20 am urcat ușurați în autocarul ce se întorcea din Misurina. Geamurile autocarului semănau deja cu niște acvarii și bucuroși de confortul mașinii ne felicitam că am făcut cale întoarsă din traseul pe care nu l-am fi putut abandona ci ar fi trebuit să-l urmăm până la capăt prin ploaia ce nu dădea semne că ar dori să se oprească curând. Ce bine poate să fie atunci când de la adăpost uscat și cald urmărești natura dezlănțuită! O parte din energia stihiilor ne însuflețea și pe noi și cu toate că previziunile meteo ce s-au adeverit nu ne promiteau nimic bun în continuare nu vedeam decât că am scăpat din capcana muntelui.

foto: membrii expediției

În autostațione am așteptat sub acoperișul peronului mai bine de o oră oprirea diluviului, apoi, nemaiavănd răbdare, am luat-o pe jos pe stradelele Cortinei. Am intrat în „La Cooperativa” (magazinul universal) mai mult pentru a căsca gura și cu urbana de 19:30 am ajuns la campingul Dolomiti unde am fost primiți cu ușurare de Sanda și Cipri ce ne compătimeau sincer. După căteva ore de ploaie adevărată corturile arătau destul de fleșcăite și cu toate că nu intrase apă înăuntru, totul părea umed și rece. Ne-am băgat în sacii de dormit și mulțumiți de realizările zilei am tras cortina somnului peste neliniștile provocate de buletinul meteo agățat pe panoul de la recepție.