<< - index - >>

        Belur

 

Dimineața începe cu templul Chennakeshava al regilor Hoysala. Ne așteptam să fie ceva special fiindcă acum șase ani vizitasem Khajuraho ce ni se păruse extraordinar iar acest Chennakeshava, dupa unii, ar fi și mai și.

Gopura

Ne lăsăm încălțămintea la stelajul de la intrare deservit de un tânăr cârlionțat și tatonând cu tălpile lespezile de piatră deja călduțe, intrăm în curtea vastă pe sub gopura minuțios sculptată. Încerc să-mi fac o idee despre ansamblu dar n-apuc căci sunt interceptat de niște tineri ce vor, mort, copt, să-i fotografiez. Încuviintez. Încerc să încadrez dar în timp ce duc degetul la declanșator, cadrul fotografic devine neîncăpător pentru mulțimea ce-i forțează marginile. Zoomez dar nu suficient și trebuie să mă dau în spate pentru a prinde mulțimea de chipuri vesele.
 
Ready?
 
-Ready?
Le imortalizez zâmbetele apoi întorc displayul catre ei. Fiecare se caută în cadru și explodeaza de bucurie când se recunoaste. Vor să-mi strângă mâna, să le spun de unde sunt și cum mă cheamă, apoi se recomandă și ei. Contrar așteptărilor, nu vor să le trimit imaginea sau altceva:  pur și simplu se bucură să interacționeze cu străinii. După ce se risipesc, o regăsesc pe Cosmina ce a avut porția ei de distracție cu un alt grup ce i-a cerut să se fotografieze împreună. Partea masculină a obsesiei indienilor e să le faci poze. Partea feminina a obsesiei indiene e să accepți să pozezi în grupul lor, îndrăzneala mergând uneori mai departe în sensul în care le-ar place să te țină eventual după gât. La început aceste lucruri pot să pară amuzante însă ajungi să faci față cu greu la rolul de "maimuță albă" căci, deși e dimineața devreme, curtea templului e plină de grupuri de școlari, detectabili după uniformă.
 
Photo please
 
Sculptură hoysala
 
Revenim la arhitectură. Despre Belur, orientalista Adelina Patrichi (de la care știm despre acest loc) spunea că are cea mai frumoasă sculptură din lume (este vorba desigur despre un anumit gen de sculptură). Încercând să o descrie spunea că "este esența căutării în piatră, găsirea dantelei în bolovan, un strigăt pus în ramă". Cuvintele au precizie dar  trebuie să vi la Belur  ca să înțelegi asta. Am văzut Medina Habu, Abu Simbel, Angkor Wat, Khajuraho dar nici unul nu m-a impresionat ca Belur. Dacă pentru simplul vizitator satisfacția estetică este covârșitoare, pentru fotograf panoplia de forme și lumini este pură endorfină. Este ca și cum ai da răsaduri grădinarului.
 
 
Pereții exteriori
 
   
Interior
 
 
Soclu
 
 
Chipuri în curtea templului
 
 
La ieșire suntem curiosi dacă tânărul de la rastel ne va recunoaște âncălțămintea, dar ochiul format ne zărește încă de departe și până să ajungem la el o și extrage din mormanul de pantofi cu precizia unui mecanism. Nu mă pot hotărî dacă își merită rupiile pentru serviciul făcut sau pentru performanța memoriei vizuale.
 
 
Nota de plată și semințele pentru digestie pe care le primeșt6i după masă
 
Prânzim la Mayura Velapuri și luăm autobusul spre Halebidu unde ne așteaptă un alt templu vestit: Hoysaleshvara. Rețeaua de autobuse rurale e bine pusă la punct, susținută probabil de clientela numeroasă ce asigură profit. De la Belur la Halebidu sunt doar 16km și pleacă autobuse la fiecare jumătate de oră.
Suntem pe cocoașa podișului Deccan, la circa 1000 de metri altitudine. Cu toate astea, peisajul este unul tipic de câmpie, cu plantații de cocotieri, cu terenuri plate lăsate în paragină, cu parcele lucrate și rareori cu copaci.
În fața templului din Halebidu ne iau în primire ambulanții cu cărți poștale, ghiduri ilustrate sau artizanat. La Belur nu era nici urmă de ei așa că aproape îi uitasem. Unul se ține de mine iar altul de Cosmina. Ca să scăpăm, folosim vechiul truc: mai târziu. Indianul nu se împacă cu refuzul dar acceptă o a doua șansă în viitor și vai de acela care crede că va fi uitat!
 
 
Zeii Indiei
 
 
 
 
Piatra dură a păstrat detaliile sute de ani
 
 
 
 
Dacă Belur a fost revelația, Halebidu este superlativul. Nicăieri n-am simțit nevoia de a spune ca m-a dat pe spate. Nicăieri până la Halebidu. Minuțiozitatea sculpturii întrece aici toate așteptările. Față de tot ceea ce cunoșteam până acum, e ca trecerea de la pictură la fotografia de înaltă rezoluție. Nu pretind că ar fi fost singura pe pământ dar, față de Khajuraho de pilda, unde s-a sculptat în gresie moale, sculptura din Belur și Halebidu este de "esență tare", lucru ce a făcut posibil ca detaliile fine să traverseze cele opt sau nouă secole, până azi. Ceea ce vezi aici e greu și să desenezi fiindcă e o manoperă anacronică cu epoca copy/paste. Pe brâul de jos sunt circa 650 de elefanței care, doar seamănă unul cu altul. Dincolo de personaje, zeități cu avatarii lor,  mai este fantezia florală ce îi pune în scenă. Dacă nu vezi cu ochii tăi, nu poți accepta așa ceva și scriind aici risc, fie să nu fiu înțeles, fie să nu fiu crezut. Sunt curios, dar n-am mijloace să mă informez, în cât timp a fost ridicat și decorat un asemenea templu. În lumea noastră nu cunosc decât un singur om capabil sa facă față: Gaudi.
 
 
Indieni pozând în interior
 
 
 
 
Bivolul Nandi
 
E ora prânzului și soarele ridicat în puterea cerului încarcă piatra cu căldură până-ntratât încât mă frige la tălpi. Ca să facă posibil turul pe platforma exterioară, autoritățile au creeat o pistă din covoare rugoase, țesute din fibre grosolane.

       

    Dorin Chiș - Oradea - februarie 2013 

 

                                     << - index - >>