<< - index - >>

Plecăm mai departe cu autobusul. Greu de crezut dar cursele de Mysore se succed din sfert în sfert de oră pe durata întregii zile. Drumul trece printre lanuri de orez și printre planții de cocotieri și dureaza 4 ore.
Nu avem nici un aranjament în oras, prin urmare odată coborâți în autogară ne rotim privirile în căutarea unui hotel de la care vrem apă caldă și wifi. Așa cum sângele atrage rechinii de la mari depărtări, aerul nostru ușor confuz ne aduce un "plasator". Suntem în căutarea unui hotel? Scoate un pliant tipărit impecabil în poza căruia Hotel Royal Heritage ne întâmpină în faptul serii cu toate luminile aprinse. Parcurgem lista de facilități pe care găsim și cele două ce ne interesează și asta la prețuri cat se poate de decente.
-Este în apropiere?
Desigur. Hai să mergem!
Hotelul arată cât se poate de bine, doar că nu are wifi. Îi arătăm recepționerului pliantul și se scuză: wifi-ul este în lucru. Dorind să sancționăm aceste mici minciuni indiene omniprezente hotărâm să căutăm un alt hotel. Plasatorul nostru nu este în pană de idei: scoate un alt pliant și ne invită pe o stradă lăturalnică unde, minune mare, dăm peste un hotel mai scump, dar cu de toate. Există însă o mică problemă și aici: apa caldă curge numai dimineața, până la 10. După hotelurile rurale în care am stat în ultimele zile avem chef de un duș ața că îi lăsăm baltă și pe ăștia și după ce mai intrăm, fără succes, la încă un hotel ivit în drum, ne ântoarcem la Royal Heritage care măcar are apă caldă. Dar măcar are? Încep să am bănuieli atunci când la această întrebare răspunsul nu este un "yes" răspicat ci o lungă explicatie despre cum deschiderea robinetului este sesizată de sistem...
După ce preluăm camera și scăpăm de bagaje, ieșim în orașul zgomotos. Dacă Bangalore cu liniștea lui a fost atipic pentru ceea ce cunoșteam noi despre India, Mysore pare să fi restabilit normalitatea. Abia ieșiți din hotel ne trezim cu un ricșar care vrea cu orice preț să ne ducă, la palat, la piață, oriunde. Am remarcat intrarea în palat aproape de autogară așa că îl alungăm. Cu greu.

Reclame la filmele Bollywoodd-ului

Una din intrările palatului (nefolosită)

Palatul din Mysore, Amba Vilas, nu este vechi, dar este mare. Ghidul îl înscrie la stilul indo-saracetic lângă care adaugă și inovator, ceea ce nu e de mirare pentru o clădire terminată în 1912. Nu avem mari așteptări de la acest aproape unic obiectiv al orașului dar încercăm totuși să răzbim spre intrare prin marea de oameni și autocare ce converg spre uriașa poartă de intrare. Cu cât ne apropiem,  traficul se gâtuie, autocarele se blochează și doar puhoiul uman se scurge lent umplând fiecare loc liber dintre mașini, copaci și gard.
Ca mai toate obiectivele indiene, și acest palat este plasat într-un vast domeniu, capabil se preia mareea umană blocată în cozi imense în fata casieriilor însă privind prin grilajul porții observăm cum multimea dispersată în parcul palatului se coagulează din nou în jurul clădirii. Nu ne place înghesuiala asta. Ne uităm unul la altul și fără a spune ceva, facem stânga-mprejur, înotăm contra curentului și respirăm ușurați abia la. capătul străzii, animat doar de haosul obișnuit al Indiei. Fără cea mai mică părere de rău abandonăm acest palat în care accesul este permis numai fără aparat foto și fără încălțăminte și ne ândreptăm spre piața de flori, legume și mirodenii.

Străzile spre piață

Vechea piață nu e greu de găsit. Ne învârtim minunați printre tarabele cu ceapă, vinete, pipărci, banane, rodii, pepeni, pomelo și din nou roșii, usturoi, fasole, morcovi, dovleci, lime, portocale... O bătrânică așezata pe jos vinde frunze. Betel, ni se explică. Mai departe, ghirlandele de flori făcute colac ca furtunul de pompieri se vând la metru (sau mai corect la deschizătura maximă a brațelor). Trandafiri și alte flori fără coadă își așteaptă cumpărătorii în mormane ce se vând la kil. Un ambulant vrea să-i vândă Cosminei lânțișoare și negocierile se fac din mers, întrerupte de explicații asupra legumelor și florilor printre care trecem. Cosmina scade oferta ântr-atât încât, râzând, omul cu lănțicurile îi sugerează să cumpere de banii propuși o chită de banane. Cumpărăm. și banane și lănțișoare. În acest colț de lume, nu bananele și nu lănțișoarele sunt scumpe, ci merele. Trecem printre saci întregi de coriandru și ardei iuți uscați, apoi din nou printre mormane de trandafiri. Un bărbat se oprește să cumpere și în timp ce vânzătorul răstoarnă greutățile pe talerul balanței, Cosmina află de la client la ce folosesc florile fără coadă: ofrandă la temple și ca podoabă în parul femeilor. Primim și noi flori de trandafir să ne punem în păr (la pălărie).

"Flori, fete, filme sau băieți
Melodii sau cântăreți..."

Intrați și cumpărați
Avem di tătii

Dovleci

Pipărci

Betel

Flori la metru

Flori la kil

Frunze de banan folosite ca farfurii de unică folosință

Un băiat ne trage alături să ne arate cum se fac renumitele bețișoare parfumate. Într-o oală cu fundul rutund amestecă pulbere de santal cu pulbere de clei, toarnă apă și frământă "aluatul" până se ia de pe oală. Extrage din grămadă un bețișor de palmier căruia-i atașează o măciuca de "aluat" și pe o planșetă rulează ansamblul până ce măciuca se subțiază și întinzându-se, acoperă aproape tot bețișorul. Băiatul spune că dexteritatea femeilor este atât de mare încăt a făcut de prisos construirea mașinilor în această ramură. Plecăm ma departe cu bețișorul cadou.
Vreau să experimentez betelul. Căpătăm gratuit o frunză cărnoasă pe care o mestec la ieșire din piață. Este pișcăcioasă și amara în același timp, apoi devine astringentă și până să găsim un restaurant în care să ne stingem foamea, deosebit de dulce. Știam că betelul împrumută culoarea sângerie flegmelor indiene dar când încerc și eu una, sunt surprins să o gasesc curata. Ce am mâncat eu?
Încheiem seara la un restaurant, desigur vegetarian, mixând o porție de orez cu ciuperci și una de orez și mazăre. Boabele de  mazăre indiană nu se deosebesc prea mult de cele cunoscute de noi însă planta în sine arată cu totul altfel. Tufa este pitică, cu frunze asemănătoare mimosei senzitiva iar păstăile sunt de forma măslinelor, ce conțin un singur bob. În aceste condiții îmi închipui că recoltarea unui kilogram de boabe presupune o manoperă serioasă și poate de aceea în această țară mazărea este vânduăa nu la păstăi ci la tufă, ba încă cu tot cu rădăcină.